Tuesday, October 11, 2011

Berpantang without the babies...

It's really weird to go thru this situation. Berpantang, but without the babies. Hmmm... Kali ni berpantang taklah terlalu ketat macam berpantang masa lahirkan Azam. yelah masa lahirkan Azam dulu, aku berpantang di kampung. Semuanya disediakan oleh mama dan bibik. Tapi kini aku dan suami uruskan sendiri. Mama & Abah keep on calling tanya condition aku. Alhamdulillah semuanya masih terkawal. Baik dari segi fizikal mahupun emosi. Mama & Abah nak aku balik kampung agar mereka boleh jaga aku, tapi aku rasa lebih baik aku disini kerana aku tak mahu mereka rasa sedih melihat keadaan aku & aku juga tak sampai hati nak tinggal Mr Hubby sorang2 dekat sini. Mesti dia sunyi & akan lebih pikirkan ttg kehilangan ini. Aku tahu mereka risaukan aku. Not only them, my siblings and others also keep on calling to give support and advise. Thanks All...

Mr Hubby is very2 nice. Semua keperluan aku untuk berpantang disediakannya. Semua kerja rumah turut dibantu. Daripada memasak, membasuh baju, basuh pingan mangkuk, dan juga handle our precious son, Azam. Aku tahu dia risau dan juga sedih namun tak ditunjukkannya pada sesiapa pun, termasuk aku. Sesekali aku menangis juga mengenangkan kehilangan kembar yang hanya sempat beberapa bulan aku kandung, dan sedikit sebanyak ia membuatkan aku tenang kerana dapat meluahkan kesedihanku. Namun tidak pada Mr Hubby. Hanya genangan air mata saja yang aku lihat. Aku kagum dengan ketabahan dan kesabarannya. Aku tahu dia lakukan semuanya kerana dia sayangkan aku. Aku tahu dia sedih kerana kehilangan twins kerana selama ini kami selalu berangan2 inginkan anak kembar kerana salasilah keluarganya ada yang kembar. Namun kami redha. Mungkin ada rezeki yang lebih baik dari ini... InsyaAllah... love u Mr hubby...

Berpilis (but not really sure of the function) Orang tua2 advise... ikut je la kan...

Berstokin 24H/day - Memang perlu sebab tak nak badan masuk angin dan rasa sejuk tulang. Memang berkesan sebab masa mengandung Azam dulu tak buat betul2, sakit satu badan.

Berpantang kali ini lebih rileks sebab Azam tetap dihantar ke taska agar aku dapat berehat dan menjaga diri dengan baik. So rutin macam biasa, bangun pagi lepas mandi berurut dan bertungku. Pilis dilepekkan di dahi, rambut diikat tinggi dan ketat (aku pun tak tahu apa tujuannya). Makan antibiotik yang dibekalkan hospital, suplement gamat plus. tak berani nak makan pil2 herba sebab takut panas sgt.

Tungku moden yang sangat berguna. Memang panas n best bila bertungku... Tapi kena balut dengan kain sebab SUPER HOT OK... nnt melecur pulak kulit perut.. hahaha

Lepas balut boleh start bertungku. 4 times a day (pagi, tengah hari, sebelum maghrib & malam)

Makan dalam pantang, macam biasa la... Ikan2 yang memang jarang makan. Hehehe thanks to Mr Hubby for Ikan siakap stim halia, ikan haruan, ikan merah, ikan bilis goreng kering, ulam halia muda, bawang besar n kicap...

Jeli Gamat... rasanya... Eiiww.. tapi nak buat macam mana, nak cepat baik kena la makan jugak... 2 sudu  2 kali sehari

My Favorite Ginger Cream sebab memang SUPER HOT!!!

Jamu2 untuk pilis, minyak kayu putih, herba untuk berbengkung. Pil2 dia tak berani makan sebab takut panas sgt.

Minyak Affiat, mmg wajib ada untuk berurut, sapu pada tapak kaki sebelum pakai stokin.

Ikan bilis yang digoreng kering (tanpa minyak)

P/S : Sometimes, we need to make something fun to release the tens and to make it better...

2 comments:

  1. sabar ye imma. be strong...Allah maha mengetahui..

    ReplyDelete
  2. thanks aja... insyaallah... moga Allah permudahkan segalanya...

    ReplyDelete