Monday, November 28, 2011

Aku dan Buku Masakan


Inilah kerja aku... Selain mengumpul majalah kegemaran ku Pa&Ma, aku jugak suka la belek2 buku masakan ni.  Kadang2 tu bila ada masa tu aku belek satu persatu dan mula la berangan nak masak sedap2 macam chef2 selalu masak. Tambah2 pulak sejak suka menonton Master Chef Malaysia ni... Lagi la....

Sekali sekali tu berjaya jugak la masak resepi2 yang ada dalam buku ni. Tapi tak semua pun aku try lagi. Yelah, kadang2 tu bahan2 yang digunakan tu susah sgt nak jumpa (hehehe alasan je tu).



Antara Fav aku adalah majalah RASA. Tapi aku beli majalah ni setahun sekali je. So aku baru ada 3 buah je la sebab aku start collect dari 2009-2011. Hahaha.. aku beli masa nak dekat puasa atau raya je sebab bulan Ramadhan la minat masak aku berkobar-kobar! Lagipun kalo beli tiap2 bulan pun resepinya berulang2 je...


Ini salah satu lagi buku masakan kegemaran aku. Sebabnya, resepi2 nya semua mudah dan ringkas. Banyak juga la yang aku dah try. Buku ini adalah himpunan dari 120 resepi lauk-pauk, ayam, daging, makanan laut dan sayuran. Hasil tangan selevriti terkenal Rubiah Suparman. Menarik ! Selain resepi, terdapat juga petua2 yang diselitkan tentang masakan.



Dan buku ini pula aku dapat hadiah dari karangkraf sebab menang peraduan dengan Karangkraf (TQ Karangkraf). Resepi buku ni bagi aku biasa2 aje sebab masakannya semua bertemakan KUKUS & REBUS. memang baik la untuk kesihatan kan... Dah try resepi masak ketam.. Menjadi jugak! Tapi rasanya kalo bahan2nya lebih lengkap mesti lebih UMPHHH!! Hehehe


Last but not lease, buku ni yang baru aje aku beli. kebetulan aku pergi AVOn dan tgk ada promosi untuk buku resepi masakan Dato' Chef Wan. Apa lagi... terus je aku beli. So far baru try satu je resepi dalam buku ni. Resepi untuk masak SATE. tapi aku olah bahan2nya dan aku perapkan bersama daging korban yang masih banyak. Lalu aku buat grill atas pan je, sebab belum ada OVEN!! Hmm entah bila la dapat beli oven ni... Hehehe Tapi out come nya mmg BEST! So memang ratah daging grill ala sate la... Sedap... Tapi kalo ada tempat mcm nak masak barbecue tu mesti lagi feel kan...

P/S : Rajin-rajin la memasak untuk family sendiri... Lebih jimat, lebih sedap, dan lebih rasa kasih sayang dalam masakan ^__^

No comments:

Post a Comment