Monday, February 6, 2012

Motivasi menurunkan berat badan

 
Lately ni selalu rasa letih dan tak bermaya. tak tahu la pasal apa. Mungkin cuaca yang tak menentu sekarang ni yang buat aku sering rasa tak bertenaga. Bila letih semua nya menjadi sesuatu yang amat menyusahkan bagi aku. sekali timbang terperanjat aku dengan kenaikan mendadak berat badanku. So aku bertekad and decided untuk mula kembali turunkan berat badan yang semakin naik ni. Hmmm... inilah faktor utama aku sering rasa lemah dan tak bertenaga.

So, langkah pertama yang aku buat adalah brain storming dengan apa yang perlu aku lakukan untuk loss some weight. Menetapkan apa yang boleh dimakan, yang perlu dikurangkan dan apa yang tak boleh dimakan. Disusuli dengan menu apa yang berkhasiat dan senaman yang konsisten yang perlu aku lakukan setiap hari. So after this memang kena lebih berdisiplin. 

Hari ni aku melayari web untuk mencari tips2 nak turunkan berat badan yang mana aku dapati kebanyakkan memberikan tips yang sama namun mungkin explanation  yang berbeza. So hopefully aku berjaya menurunkan berat badan. tujuan aku bukanlah untuk kelihatan cantik, tapi lebih kepada kesihatan dan kebaikan. Nampak cantik jika kurus itu sebagai satu bonus. So perjuangan ku bermula.

Some tips yang aku baca yang aku rasa jujur dan memotivasikan aku untuk dishare out bersama kawan2...


Mesti ramai di antara anda yang berazam nak kuruskan badan, kan? Tapi, untuk menguruskan badan anda ke tahap ideal, ia bukanlah semudah yang disangka. Anda perlukan komitmen untuk merealisasikannya. Berikan diri anda ruang, masa dan usah cepat berputus asa. Anda pasti boleh!

Kalau anda beriya-iya nak kuruskan badan, sebaik-baiknya usahakannya secara semulajadi. Dengan menggabungkan 2 aspek iaitu pemakanan seimbang dan senaman yang konsisten. Biarpun hasilnya lambat sedikit, ianya pasti berbaloi.
Salah satu kebaikannya dapat anda lihat melalui kulit. Kulit akan kekal sihat dan tetap tegang sama seperti sebelumnya.


Justeru, terdapat 10 tips ringkas yang boleh anda amalkan demi mencapai impian tersebut iaitu:


1. Tetapkan matlamat anda untuk mengurangkan berat badan secara perlahan-lahan. Iaitu penurunan dalam lingkungan 0.5kg ke 1kg dalam seminggu. Biasanya 0.5kg adalah angka yang biasa yang mampu dicapai oleh kebanyakan anda. Tapi jangan terlalu memaksa jika anda tak mencapai sasaran awal. Jika anda dapat kurangkan 0.1kg pun dah bagus untuk permulaan.


2. Sebaiknya, lupakan niat anda untuk mengambil sebarang ubat-ubatan dengan tujuan menurunkan berat badan. Lebih-lebih lagi tanpa mendapat nasihat atau kebenaran doktor plak tu. Bagi anda yang nak menjaga otot, boleh ambil suplemen seperti Glutamin setiap hari selepas sesi senaman.


3. Ambil makanan dan minuman yang rendah kalori dan mempunyai kandungan nutrien yang tinggi. Kurangkanlah sebanyak 500 kalori sehari untuk tujuan mengurangkan berat badan. Kurangkan juga pengambilan makanan ataupun minuman yang manis (kandungan gula yang tinggi). Lebihkanlah memakan buah-buahan dan sayur-sayuran segar.


4. Elakkan memakan makanan ringan di antara waktu makan. Sebaliknya, anda boleh gantikan dengan sekeping biskut krim kraker dengan secawan kopi atau teh kurang manis (rendah lemak). Ataupun makan saja buah-buahan sebagai ganti.


5. Banyakkan minum air mineral dan jangan meminum minuman beralkohol.


6. Tetapkan waktu makan anda setiap hari.


Sebagai contoh:


Sarapan di antara jam 7.00 ke 7.30 pagi,


Makan di antara waktu pagi dan tengahari (10.00 - 11.00 pagi),


Makan tengahari (12.30 tengahari - 1.30 petang)


Minum petang (3.30 - 4.00 petang)


Makan malam (6.30 petang - 7.30 malam)

Kemudian, disiplinkan diri anda agar makan pada waktu yang ditetapkan. Jika dicepatkan atau dilambatkan sedikit pun tak mengapa. Ikut keadaan dan kesesuaian anda.

7. Makanlah di ruang makan dan bukannya di depan tv.

8. Biasakan diri menggunakan pinggan yang lebih kecil semasa makan. Tujuannya supaya anda tidak mengambil terlalu banyak atau menambah lauk-pauk yang berlemak atau berkalori tinggi.

9. Penuhkan hari anda dengan melakukan aktiviti tertentu bagi mengelakkan daripada asyik teringatkan makanan.

Sebagai contoh:
Lakukan aktiviti senaman 3 hingga 5 kali seminggu. Lakukan selama 30 minit setiap hari. Anda juga boleh pecahkan kepada 3 sesi setiap hari. Iaitu 10 minit untuk setiap sesi. Boleh buat 10 minit di waktu pagi, 10 minit pada waktu tengahari dan 10 minit sewaktu petang.


10. Akhir sekali, pastikan anda mendapatkan rehat secukupnya. Contohnya waktu tidur. Tidurlah dalam 6 hingga 8 jam sehari.



Teruskan membaca : 

Tujuh sebab gagal turunkan berat badan

P/S : Semoga 10 tips kuruskan badan di atas dapat membantu kita kelihatan lebih langsing ataupun mendapatkan berat badan yang ideal.
Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment